Rozšírená neodkladná resuscitácia – špeciálne resuscitačné situácie
Hlavná téma – prevencia zastavenia srdca
Prednemocničná alebo nemocničná neodkladná starostlivosť pri týchto náhlych život ohrozujúcich stavoch:
1. anafylaxia, 2. poruchy srdcového rytmu – bradyarytmia, 3. otravy, 4. resuscitácia v tehotenstve, 5. ťažký úraz (úrazové zastavenie srdca), 6. hypertermia.
Včasná liečba je prevenciou zastavenia krvného obehu. Ak došlo k zastaveniu, potom popri štandardných postupoch sú na podporu obnovenia krvného obehu odporúčané ďalšie resuscitačné postupy.
Komu je určený:
lekári, ktorí absolvovali Kurz neodkladnej podpory životných funkcií v rozsahu Modulu 2 a 3.
Čo sa naučíte, kam Vás kurz nasmeruje:
- včasné rozpoznanie život ohrozujúceho stavu,
- ako pokračovať „lege artis“ v rámci dostupnosti pomôcok, liekov, personálu a jeho kompetencií na zdravotné výkony (použitie resuscitačného setu, protišokovej skrinky) na nemocničnom oddelení, v ambulancii, (viď legislatíva),
- ako začať resuscitovať bez pomôcok, ako aplikovať štanadardný algoritmus RNR v rôznych situáciach a podmienkach a pri špeciálnych resuscitačných situáciach,
- ako si zabezpečiť rýchlu dostupnosť a ľahkú manipuláciu s resuscitačnými pomôckami a liekmi prvej línie,
- ako prakticky zvládnuť dýchanie samorozpínacím vakom s maskou, kyslíkovú liečbu inhalačnou maskou (manipulácia s O2 fľašou, ventilmi, pripojenie na vak, masku, dávkovanie O2),
- aké sú možnosti elektrickej liečby (defibrilácia, kardioverzia, kardiostimulácia),
- ako prakticky zvládnuť i.v. kanyláciu a udržanie priechodnosti žilového prístupu (nacvik na i.v. trenažéroch), ako prakticky zvládnuť nebulizačnú liečbu (astma),
- kedy a ako podávať lieky prvej línie (adrenalín, amiodaron, salbutamol, antiarytmiká riedenie, preplach),
- ako sú modifikované postupy RNR pri resuscitácii detí (algoritmy, defibrilácia, lieky),
- ako spolupracovať so ZZS, resuscitačným tímom v nemocnici, ako zdokumentovať resuscitáciu,
- ako získať a zvyšovať sebavedomie, stratiť rešpekt pred resuscitačnými postupmi.